przedsiębiorca

i

Autor: Shutterstock Polska wśród najgorszych krajów dla biznesu

Otworzyłeś firmę i nie masz klientów? Sprawdź, czy popełniasz te błędy

2022-05-29 12:05

Bardzo często nowi przedsiębiorcy, wchodząc na rynek pracy, decydują się podejmować ryzykowne kroki, które mogą prowadzić do niepowodzenia przedsięwzięcia. Zdarza się, że nie mają opracowanego planu działania ani wybranej grupy docelowej. Jednak najbardziej powszechne jest niepodejmowanie przez nich prób reklamowania firmy w internecie. Sprawdź, jakie błędy możesz popełniać jako początkujący przedsiębiorca i co powinieneś zrobić, aby zminimalizować ryzyko porażki.

Nowa firma, trudny start

Nie od dziś wiadomo, że sukces nie przychodzi z dnia na dzień i chodź wielu mogłoby myśleć, że wystarczy odrobina szczęścia i sprytu, wiele wskazuje na to, że jest to długa i kręta droga, podczas której zdobywa się cenne doświadczenie. Właśnie dzięki temu doświadczeniu łatwiej jest zaobserwować, jakie rozwiązania się sprawdzają, a jakie omijać szerokim łukiem. Warto zdać sobie jednak sprawę, że nie istnieje skuteczny przepis na odniesienie sukcesu w biznesie. Wprawdzie na rynku dostępnych jest wiele książek i poradników, które mogą podpowiedzieć, jak dojść na szczyt, jednak nic tak skutecznie nie pomoże jak świadomość popełnianych błędów i ich eliminacja. Pomyłki zdarzają się każdemu, natomiast najbardziej boleśnie odczuwają je osoby, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie, małe firmy, a także właściciele start-upów. Zdarza się, że nawet najmniejsze potknięcie może skutkować poważnymi kłopotami finansowymi, a nawet bankructwem.

Jakie błędy popełniają nowi przedsiębiorcy?

Duża liczba osób, która dopiero zaczyna swoją przygodę z własną firmą, popełnia zasadniczy błąd już na etapie tworzenia biznesplanu. Wiele z nich nie jest wystarczająco wyedukowana w tym, jak powinien on wyglądać. Dobry biznesplan wyróżnia się tym, że odnosi się do krótkoterminowych, ale i do długoterminowych planów. Ważne jest, aby zawierał szczegółowy i rzeczowy opis, a także, aby przedstawiał konkretne oferowane usługi lub sprzedawane produkty. Należy wziąć pod uwagę konkurencję i jakie kroki podjąć, aby się na jej tle wyróżnić. Najważniejszym elementem jest budżet. Biznesplan firmy musi być skonstruowany w taki sposób, aby wszystko, co w nim zawarte, nie wykraczało poza możliwości finansowe początkującego przedsiębiorcy. Nie wystarczy samo liczenie w głowie, potrzebne są konkretne działania i dokładne wyliczenia, na których można bazować, aby w późniejszym czasie nie zostać zaskoczonym przez nagłe, dodatkowe wydatki. W kwestii wyliczeń trzeba ustalić, ile pieniędzy zostanie przeznaczonych np. na utrzymanie pracowników oraz lokalu, zakup materiałów oraz logistykę.

Iwona Duda, PKO BP, Pieniądze to nie wszystko

Jak pozyskać klientów?

Zakładając działalność gospodarczą, warto wiedzieć, że trzeba w odpowiedni sposób dotrzeć do klienta. Samo istnienie firmy nie sprawi, że mnóstwo klientów do nas przyjdzie. Błędne jest myślenie, że wystarczy samo założenie działalności. Samo zachęcanie do skorzystania z usług bądź kupna produktów jest procesem czasochłonnym, jak i pracochłonnym. Brak dokładnej analizy potencjalnych klientów oraz ich oczekiwań może mieć bolesne w skutkach konsekwencje. Warto skupić się na konkretnej grupie odbiorców i do nich kierować reklamę. Najłatwiejszym sposobem na szybkie dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów jest obecność firmy w internecie. Można promować nie tylko usługi informatyczne, ale nawet lokalne sklepy spożywcze. W przypadku ograniczonego, małego budżetu, jaki możemy przeznaczyć na reklamę w internecie, warto założyć choćby darmową stronę www  lub fanpage na portalach społecznościowych. Wszystko zależy od tego, do jak licznej grupy chcemy skierować strategię marketingową. Niektóre platformy oferują założenie domeny nawet za ok. 10 zł za pierwszy rok. Oczywiście są też dużo droższe opcje, ale na początku działalności mogą one okazać się zbyt kosztownym wydatkiem.

Sonda
Czy masz własną firmę?
Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze