Przemysł 4.0, czyli cyfryzacja w małych i średnich firmach
Jak mówił Paweł Nowak, ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości, transformacja cyfrowa jest procesem, w którym małe i średnie firmy nie są pozostawione same sobie. Przede wszystkim mogą korzystać z doświadczeń większych graczy. Ponadto jest coraz więcej doradców zajmujących się cyfryzacją przedsiębiorstw. "Naturalnym punktem pierwszego kontaktu, jeśli chodzi o planowanie transformacji są regionalne centra transferu technologii, ogromną wiedzę i możliwości mają także klastry branżowe, dobrym adresem są również Huby Innowacji Cyfrowych. Już w przyszłym roku ruszy w Polsce aż 14 takich ośrodków w ramach europejskiej sieci hubów cyfrowych" - mówił Paweł Nowak.
ZOBACZ Wpływ pandemii na cyfryzację
- Małe firmy muszą jak najszybciej rozpocząć transformację cyfrową. Według indeksu DESI (Digital Economy and Society Index) Polska jest daleko za innymi krajami. Zajmujemy 24 miejsce w Unii Europejskiej – za nami są tylko Grecja, Bułgaria i Rumunia - powiedział dyrektor instytutu ESG, Damian Kuraś.
Jak wskazał ekspert, zmiana sytuacji przez pandemię uderzyła w przedsiębiorstwa, które nie były gotowe oferowanie swoich usług cyfrowo, lub wcześniej odpowiednio nie rozwinęły tej gałęzi swoich dochodów. Kuraś zaznaczył również, że mimo powszechności sprzedaży internetowej tylko 13 procent polskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) sprzedaje swoje produkty online.
Cyfryzacja firmy to już nie możliwość, a konieczność
Według głównego ekonomisty Krajowej Izby Gospodarczej, Piotra Soroczyńskiego cyfryzacja nie jest dla sektora MŚP przykrą koniecznością, a szansą na włączenie się w dodatkowe łańcuchy dostaw. To pozwoliłoby na uzyskanie dodatkowych zleceń i lepsze wykorzystanie zasobów. Cyfryzacja pozwala również na pozyskanie większego grona klientów.
Z kolei prof. Dawid Marczak z Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania wskazuje, że dzięki cyfryzacji można zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów, dzięki usprawnieniu ich wykorzystania. W erze Przemysłu 4.0 łatwiej dystrybuować odpady do firm, które mogą wykorzystać je jako cenny surowiec.
Ważną rolę w cyfryzacji gra również sektor publiczny. Wraz z wejściem Polskiego Ładu wchodzą metody wsparcia przedsiębiorców w przekształcania swoich biznesów. Antoni Rytel, wicedyrektor programu GovTech Polska wskazuje na 8 mld zł na wspieranie rozwoju AI, odliczenia robotyzację, działalność innowacyjną, B+R, czy zamówienia publiczne nakierowane na innowacje.
Jak rozpocząć cyfryzację w swojej firmie?
- Cyfryzacja wymaga refleksji na temat etapu rozwoju, na jakim znajduje się firma, potrzebnych rozwiązań, a także celów jakie chce osiągnąć za 5 czy 10 lat i jak cyfryzacja może w tym pomóc - podkreślał Paweł Nowak.
Po określeniu potrzeb, kierunków rozwoju i celów, należy przypisać zadania pracowników, np. powołując zespół wdrożeniowy. Warto wybrać przy tym wewnętrznych specjalistów i doradców, którzy pomogą w procesie, oraz przygotować odpowiednio produkty i usługi.
Istotne jest również informowanie pracowników w dostatecznym stopniu, oraz świadomość, że wiele osób może być niezadowolonych ze zmian. Nie można zapominać także o określeniu budżetu, oraz sprawdzenie dostępnych ofert na oprogramowanie. Warto przygotować również rezerwę na nieplanowane wydatki, związane np. z awariami.
-Do najistotniejszych barier, które utrudniają przedsiębiorstwom rozwój cyfrowy, należą braki: kompetencji wewnątrz zespołu, wiedzy o dostępnych systemach oraz informacji o źródłach finansowania transformacji - podkreślał Kuraś.