Autostrada A2

i

Autor: Paula Dąbrowska

Prawo

Darmowe autostrady już w Sejmie. Czy szlabany znikną przed wakacjami?

2023-05-23 15:44

Sejm może już w piątek (26.05) uchwalić rządową ustawę ws. darmowych przejazdów autostradami zarządzanymi przez GDDKiA. Jednak najbliższe posiedzenie Senatu, gdzie następnie trafi ustawa, zaplanowane jest na koniec czerwca. Szef sejmowej komisji infrastruktury Paweł Olszewski (KO) poinformował, że czytanie projektu w Sejmie odbędzie się już w czwartek 25 maja.

Projekt jest już w Sejmie. Kiedy zbierze się Senat?

Jak poinformował PAP szef sejmowej komisji infrastruktury Paweł Olszewski (KO), podczas czwartkowego posiedzenia Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu, który zakłada zniesienie opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA.

Według informacji Olszewskiego, również w czwartek ma odbyć się w Sejmie drugie czytanie projektu. Jak podkreślił, w piątek ma się odbyć głosowanie nad projektem.

Po uchwaleniu przez Sejm, ustawa trafi do Senatu. Zgodnie z informacją na stronie Izby, najbliższe posiedzenie Senatu zaplanowane jest na 21-22 czerwca.

Przedstawiciele Prezydium Senatu, z którymi rozmawiała PAP, pytani, czy termin procedowania ustawy może być szybszy, odpowiedzieli, że podejmą w tej sprawie decyzje dopiero po jej uchwaleniu przez Sejm.

Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Aktualnie takie opłaty funkcjonują na autostradzie A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Natomiast nadal będzie pobierana przez Szefa KAS opłata elektroniczna od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że celem nadrzędnym ustawy jest utrzymanie bądź nawet zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych.

"Brak odpłatności oznaczać będzie bowiem, że na ponad 1300 km sieci autostrad zarządzanych przez stronę publiczną kierowcy pojazdów osobowych będą poruszać się swobodnie, bez konieczności uiszczania opłat" - czytamy w uzasadnieniu.

Przypomniano też wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, że nie będzie kontynuacji koncesji na odcinku autostrady A4 Katowice – Kraków, a fragment ten - zgodnie z projektem ustawy - będzie bezpłatny dla samochodów osobowych. Koncesja na zarządzanie tym odcinkiem autostrady, która należy do Stalexportu, wygasa w 2027 r.

Według uzasadnienia, w wyniku rezygnacji z odpłatności autostrad od samochodów osobowych przychody z opłat ulegną zmniejszeniu o ok. 230 mln złotych średniorocznie w perspektywie 10 lat.

W Ocenie Skutków Regulacji podano, że zniesienie opłat za przejazd autostradami państwowymi od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad, a ponadto zostaną zaoszczędzone środki na ich utrzymanie i remonty.

Impact 2023 - Leszek Skiba
Sonda
Czy autostrady w Polsce powinny być darmowe?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze