Jak zostać kontrolerem lotów?
- Rekrutacja na kurs jest 5-etapowa - mówi w rozmowie z "Super Biznesem" Agata Król z PAŻP. W ten sposób wyłania się grupę z odpowiednimi predyspozycjami na stanowisko kontrolera. Podstawowe wymagania wobec kandydatów na to stanowisko to: wykształcenie średnie, biegła znajomość języka angielskiego i polskiego w mowie i piśmie oraz nienaganna dykcja. Proces rekrutacji i dalsze szkolenie sprawdzą natomiast predyspozycję do pełnienia zawodu kontrolera ruchu lotniczego, a więc odporność na stres, pracę pod presją, wyobraźnię przestrzenną, logiczne myślenie i umiejętność pracy w grupie, samodzielne podejmowanie decyzji. Żeby zostać kursantem kandydat przechodzi wieloetapową rekrutację, gdzie m.in. przeprowadzane są testy predyspozycyjne, a także kandydat przechodzi specjalistyczne badania lotniczo-lekarskie oraz rozmowa kwalifikacyjna. Podczas kursu kandydat zdobywa wiedzę zarówno teoretyczną jak i praktyczną na symulatorach.
Polecany artykuł:
Na samym końcu, już w docelowym miejscu pracy kursant przechodzi szkolenie praktyczne na stanowisku operacyjnym (9 – 11 miesięcy), podczas których następuje ocena praktycznych umiejętności na symulatorze i stanowisku operacyjnym do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego (ATCL Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.
Podczas jednego kursu, szkolimy ok. 30 osób, w jego trakcie, po każdym etapie kursu, kandydat na kontrolera podchodzi do egzaminu. Wynik pozytywny pozwala kontynuować tę drogę, negatywny- ją kończy. Zdarza się, że taki kurs kończą wszyscy kandydaci, ale bywa i tak, że tylko kilka osób-jest to uzależnione od osobistych uwarunkowań każdego z kandydatów – mówi rzecznik PAŻP w rozmowie z Super Biznesem. Król podkreśla, że, w przeciwieństwie do zawodu pilota, kontroler nie opłaca samodzielnie kursów pozwalających mu zdobyć licencję, a do tego od pierwszego dnia kursu otrzymuje umowę o pracę z wynagrodzeniem minimalnym i wszystkim benefitami pracowniczymi.
Wyszkolenie jednego kontrolera to koszt dla Agencji od 600 tys. do 1 mln zł. Kurs trwa do 22 miesięcy. Dyżur kontrolera trwa 7,5 godziny, z czego 5,5 godziny pracownik spędza na stanowisku operacyjnym. Wynika to z obowiązkowych 1-godzinnych przerw po każdych dwóch godzinach pracy operacyjnej. W tym czasie kontrolerzy mają możliwość odpoczynku i regeneracji korzystając np. z basenu, sauny, siłowni, sali gimnastycznej, czy kortów tenisowych.
Zarobki kontrolera ruchu lotniczego rosną wraz ze stażem. Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury informuje, że kontrolerzy z Warszawy zarabiają średnio ok. obecnie kontrolerzy w Warszawie zarabiają średnio ok. 33,5 tys. zł miesięcznie, a w pozostałych regionach ok. 18,5 tys. zł miesięcznie. - Zanim wprowadzono nowy regulamin, były to kwoty odpowiednio: ok. 40 tys. zł i ok. 25 tys. zł.
Czytaj również: Koniec latania samolotem w Polsce? Wszystko przez odejście tych ludzi
Dodatek stażowy wynosi od 3 proc. do 20 proc. kontrolerzy ruchu lotniczego mają dodatkowy, 15-dniowy płatny urlop. Oprócz tego PAŻP prowadzi Pracowniczy Program Emerytalny, gdzie odkłada dodatkowe 7 proc. pensji pracownika. PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.