Wieża kontrolna

i

Autor: SHUTTERSTOCK Wieża kontrolna

Jak zostać kontrolerem lotów? Droga do ogromnych zarobków

2022-04-25 14:42

W marcu tego roku zakończył się nabór na kontrolerów ruchu lotniczego. - Zgłosiło się blisko 5 tys. kandydatów. Sam kurs rozpocznie się jesienią br. – dowiedział się Super Biznes w rozmowie z Agatą Król rzecznikiem PAŻP. Ze względu na pandemię koronawirusa nabór na kontrolera ruchu lotniczego nie był organizowany od dwóch lat. Co trzeba zrobić żeby sterować ruchem lotniczym?

Jak zostać kontrolerem lotów?

- Rekrutacja na kurs jest 5-etapowa - mówi w rozmowie z "Super Biznesem" Agata Król z PAŻP. W ten sposób wyłania się grupę z odpowiednimi predyspozycjami na stanowisko kontrolera. Podstawowe wymagania wobec kandydatów na to stanowisko to: wykształcenie średnie, biegła znajomość języka angielskiego i polskiego w mowie i piśmie oraz nienaganna dykcja. Proces rekrutacji i dalsze szkolenie sprawdzą natomiast predyspozycję do pełnienia zawodu kontrolera ruchu lotniczego, a więc odporność na stres, pracę pod presją, wyobraźnię przestrzenną, logiczne myślenie i umiejętność pracy w grupie, samodzielne podejmowanie decyzji. Żeby zostać kursantem kandydat przechodzi wieloetapową rekrutację, gdzie m.in. przeprowadzane są testy predyspozycyjne, a także kandydat przechodzi specjalistyczne badania lotniczo-lekarskie oraz rozmowa kwalifikacyjna. Podczas kursu kandydat zdobywa wiedzę zarówno teoretyczną jak i praktyczną na symulatorach.

Na samym końcu, już w docelowym  miejscu pracy kursant przechodzi szkolenie praktyczne na stanowisku operacyjnym   (9 – 11 miesięcy), podczas których następuje ocena praktycznych umiejętności na symulatorze i stanowisku operacyjnym do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego (ATCL Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.

Motolotnia - ciekawa pasja i piękne loty

Podczas jednego kursu, szkolimy ok. 30 osób, w jego trakcie, po każdym etapie kursu, kandydat na kontrolera podchodzi do egzaminu. Wynik pozytywny pozwala kontynuować tę drogę, negatywny- ją kończy. Zdarza się, że taki kurs kończą wszyscy kandydaci, ale bywa i tak, że tylko kilka osób-jest to uzależnione od osobistych uwarunkowań każdego z kandydatów – mówi rzecznik PAŻP w rozmowie z Super Biznesem. Król podkreśla, że, w przeciwieństwie do zawodu pilota, kontroler nie opłaca samodzielnie kursów pozwalających mu zdobyć licencję, a do tego od pierwszego dnia kursu otrzymuje umowę o pracę z wynagrodzeniem minimalnym i wszystkim benefitami pracowniczymi.

Wyszkolenie jednego kontrolera to koszt dla Agencji od 600 tys. do 1 mln zł. Kurs trwa do 22 miesięcy. Dyżur kontrolera trwa 7,5 godziny, z czego 5,5 godziny pracownik spędza na stanowisku operacyjnym. Wynika to z obowiązkowych 1-godzinnych przerw po każdych dwóch godzinach pracy operacyjnej. W tym czasie kontrolerzy mają możliwość odpoczynku i regeneracji korzystając np. z basenu, sauny, siłowni, sali gimnastycznej, czy kortów tenisowych.

Zarobki kontrolera ruchu lotniczego rosną wraz ze stażem. Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury informuje, że kontrolerzy z Warszawy zarabiają średnio ok. obecnie kontrolerzy w Warszawie zarabiają średnio ok. 33,5 tys. zł miesięcznie, a w pozostałych regionach ok. 18,5 tys. zł miesięcznie. - Zanim wprowadzono nowy regulamin, były to kwoty odpowiednio: ok. 40 tys. zł i ok. 25 tys. zł. 

Czytaj również: Koniec latania samolotem w Polsce? Wszystko przez odejście tych ludzi

Dodatek stażowy wynosi od 3 proc. do 20 proc. kontrolerzy ruchu lotniczego mają dodatkowy, 15-dniowy płatny urlop. Oprócz tego PAŻP prowadzi Pracowniczy Program Emerytalny, gdzie odkłada dodatkowe 7 proc. pensji pracownika. PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze