- Handel detaliczny kojarzy nam się z prostą funkcją – klienci, konsumenci, sprzedawcy, producenci. To kupowanie dóbr codziennego użytku m.in. chleb, cukier, mydło. To jest ta warstwa skojarzeniowa - powiedział w rozmowie z Super Expressem dr Stanisław Kluza, Prezes Instytutu Debaty Eksperckiej i Analiz - QUANT TANK. Jak natomiast wytłumaczył handel detaliczny ma olbrzymi wpływ dla rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce. - Handel detaliczny stanowi natomiast około 8 proc. wkładu w PKB, a jego funkcjonowanie ma wpływ na procesy makroekonomiczne i społeczne - dodał.
Według Kluzy wraz z rozwojem handlu detalicznego w Polsce sieci przyczyniły się do stabilizacji cen, a nawet ograniczenia inflacji. Ekspert zauważa, że na polskim rynku jednym z czynników antyinflacyjnych jest właśnie strategia handlowa wielkich firm. Kluza wskazuje tu m.in. na długoterminowe strategie zakupowe. - Jeżeli dostawcy kontraktują z rocznym wyprzedzeniem to cena jest znana z góry i jest ona dostarczana klientom. To ma wymiar stabilności cen i ograniczonej inflacji - powiedział Kluza.
Polecany artykuł:
Znaczenie sektora sprzedaży detalicznej
Kluza zaznaczył, że wraz ze wzrostem konkurencji w segmencie handlu detalicznego doszło do "dużej konkurencji na produktach podstawowych". - Wzrost naszej zamożności i wysoka konkurencja w handlu detalicznym przełożyły się na większą łatwość zakupu koszyka dóbr podstawowych. To jest połączony efekt zamożności i wzrostu konkurencji na rynku handlu detalicznego - powiedział Kluza w rozmowie z Super Expressem.
Zdaniem eksperta sektor sprzedaży detalicznej znacznie wykracza poza swoją tradycyjną rolę mikro i makroekonomiczną. - Sieci handlu detalicznego istotnie oddziałują na stabilność cen, walkę z inflacją, ograniczanie szarej strefy podatkowej oraz obniżanie ubóstwa - stwierdził.