Po tym jak 8 marca amerykańska sieć restauracji McDonald's ogłosiła decyzję o zamknięciu wszystkich 850 restauracji w Rosji, przedstawiciele Kremla postanowili zastąpić słynną markę fast foodów własną, pod szyldem Wujek Wania. Rosjanie nawet nie zawracają sobie głowy konsekwencjami prawnymi związanymi z plagiatem logo. Wzięli tą samą czcionkę i krój litery M, odwrócili w prawą stronę, dodali kreskę i już jest nowy znak firmowy. Wniosek o znak patentowy Wujek Wania został złożony 12 marca do rosyjskiego urzędu patentowego. Przedstawiciele rosyjskiego rządu zapewniają, że „wiedzą, jak gotować kotlety i piec bułki w Rosji”. O sprawie informuje portal wirtualnemedia.pl
O tym, że rosyjscy przedsiębiorcy, którzy byli franczyzobiorcami McDonald's będą mogli zastąpić popularną sieć nową nazwą powiedział także Siergiej Sobianin. Według mera Moskwy zajmie to nie więcej niż rok. Według niego rozwój biznesu ułatwią władze miasta, które na preferencyjne kredyty celowe przeznaczą 500 mln rubli. Wniosek o znak patentowy Wujek Wania został złożony 12 marca do rosyjskiego urzędu patentowego - czytamy na portalu.
Portal cytuje, przewodniczącego Dumy Państwowej Wiaczesława Wołodina, który w swoim przemówieniu zaproponował zastąpienie zagranicznych sieci rosyjskimi. - Musimy chronić ludzi, ponieważ firmy, które teraz odchodzą, chcą zarabiać, korzystając z naszych rosyjskich surowców. Oto McDonald's, 100 procent rosyjskich surowców, ogłosił, że się zamyka. No i dobrze. Nie będzie McDonald's, tylko Wujek Wania. Należy oszczędzać miejsca pracy, a ceny obniżać - powiedział polityk.
Rosjanie kradną co się da.
Innym przykładem, który opisywaliśmy w Super Biznesie jest przejmowanie przez Rosję, samolotów wziętych w leasing przez rosyjskich przewoźników. Jak informował Bloomberg, zagraniczne firmy leasingowe zdołały przejąć zaledwie co dwudziesty z ponad 500 samolotów wynajętych rosyjskim przewoźnikom. Maszyny były przejmowane w związku z uwzględnieniem w zachodnich sankcjach zakazu oddawania ich w leasing rosyjskim liniom. Jak oblicza firma analityczna Ishka, wartość rynkowa niezwróconych samolotów sięga około 10,3 mld dol.