Uproszczenie przepisów
W ramach sprawozdań o stosowanych terminach zapłaty planuje się wprowadzenie szeregu zmian mających na celu uproszczenie tego obowiązku oraz wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych.
Proponuje się m.in. zmianę sposobu sprawozdawania świadczeń spełnionych i otrzymanych, wyłączenie niektórych rodzajów transakcji z obowiązku sprawozdawczego, w tym m.in. zwolnienie spółek wchodzących w skład podatkowych grup kapitałowych z tego obowiązku, uregulowanie wprost w ustawie kursu walutowego, po którym należy przeliczać wartości świadczeń pieniężnych wyrażonych w walucie oraz zasad składania korekty sprawozdania i pełnomocnictwa, a także dookreślenie z jaką dokładnością należy wykazywać wartość świadczeń i udziałów.
Polecany artykuł:
Termin składania sprawozdania
W odpowiedzi na liczne postulaty przedsiębiorców przedłużony zostanie termin składania sprawozdania. W ustawie zostanie również określony termin publikacji zbiorczych sprawozdań w BIP. W ustawie planuje się rozszerzenie obowiązku składania oświadczenia o swoim statusie na wszystkich dużych przedsiębiorców.
Obecnie tylko duzi przedsiębiorcy będący dłużnikami mają obowiązek składania drugiej stronie transakcji handlowej oświadczenia o swoim statusie. W praktyce dochodzi do sytuacji kiedy ich duzi kontrahenci zatajają swój status, żeby móc korzystać z uprawnień przewidzianych w ustawie dla MŚP. Ponadto proponuje się, aby oświadczenie było składane raz w danej relacji biznesowej, a aktualizacja byłaby wymagana w przypadku zmiany statusu - zgodnie z obowiązującymi przepisami oświadczenie składa się w przypadku każdej transakcji handlowej.
Niedochodzenie rekompensaty
Proponuje się także wprowadzenie dla agencji wykonawczych uprawnienia do niedochodzenia rekompensaty, gdy jej kwota jest równa świadczeniu pieniężnemu albo większa od tego świadczenia. Takie uprawnienie mają dysponenci części budżetowych, fundusze celowe oraz organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.
W zakresie prowadzonych przez Prezesa UOKIK postępowań w sprawie nadmiernych opóźnień w transakcjach handlowych proponuje się zmiany, które mają poprawić efektywność prowadzonych postępowań, w tym: modyfikację wzoru, wg którego liczona jest kara za nadmierne opóźnienie ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, zmianę zasad odstąpienia przez Prezesa UOKIK od wymierzania kary, wyłączenie opóźnień w ramach grup kapitałowych z zakresu uwzględnianych w postępowaniu opóźnień.
Dodatkowo proponuje się proponuje się, aby w przypadku transakcji handlowych, w których wierzycielem jest MŚP a dłużnikiem duży przedsiębiorca, zastrzeżenie umowne wyłączające lub ograniczające prawo wierzyciela do przelewu wierzytelności (cesji) było bezskuteczne, jeżeli zapłata nie nastąpiła w terminie określonym w umowie, a jeśli tego terminu w umowie nie określono – od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego.